Hva er en hverdag?


Ordet «hverdag» kan for mange virke grått og kjedelig. Det som skjer hver dag, kan bli rutine, vane og noe man ikke legger merke til lenger. Men hvis man forsøker å være observant og legge merke til detaljene, kan man oppdage nye ting i hvert eneste øyeblikk. Alt er i forandring, ingenting er det samme hver dag.

Det er en utfordring å gjøre hverdagen til noe spesielt hver gang. For oss som arbeider med mennesker er ikke det vanskelig. De jeg treffer hver dag, kan jeg også se noe nytt i hver dag. Og for oss som arbeider med barn og unge, blir det aldri rutine eller grått og kjedelig å gjennomføre hverdagen.

Å være lærer må være verdens beste – og viktigste – yrke; hvert eneste øyeblikk legger vi inn byggeklosser for livene vi har foran oss. Det er usigelig ansvarsfullt og overveldende. Alt jeg gjør og sier kan virke avgjørende inn på et liv. Derfor kan ikke en lærers hverdag være ubetydelig. Det er en av de største utfordringer vi kan ha i livet. Den utfordringen tok jeg for over 30 år siden. Det er jeg glad for.

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsbetraktninger. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar