Klær for enhver pris?


Jeg har vel alltid levd i den villfarelsen at når en urett blir oppdaget og offentliggjort gjennom media, så er den på en måte løst. Det er jo en helt tåpelig tanke, men det er noe med media som gjør at slike som meg tenker slik. Når saken er så fryktelig, og det avdekkes så mye urettferdighet og skit, må jo enhver se at dette ikke kan fortsette!

imagesXNKTTPOU

Slik er det dessverre ikke. Oppslaget i Aftenposten i går som het «Verden vendte dem ryggen», er en historie om at urett ikke rettes opp av seg selv.

Vi husker kanskje da en bygning full av tekstilfabrikker raste sammen i Bangladesh i april i fjor. Det var over 1100 mennesker som mistet livet, og enda flere ble skadet da det befant seg over 3000 tekstilarbeidere på jobb i den ni etasjer høye bygningen. For å utnytte kapasiteten hadde de bygd på tre etasjer og installert tunge maskiner der. Det tålte ikke bygningen, og det ble døden for mange mennesker. Sjokkerende var det å høre at noen av de største kleskjedene i verden fikk sine plagg sydd her.

Hovedbilde

Ni måneder etter ulykken har bare en av de 30 selskapene som holdt til der, betalt ut erstatning til de skadede og pårørende. Hva!? Her er folk som er så skadet at de ikke kan arbeide mer, og de har ingen inntekt! Her er familier som har mistet sin inntekt fordi deres eneste arbeidsfør har mistet livet! Og dette er store selskaper som Mango, Benetton og Walmart som tjener millioner på billige klær verden over. Og vi, noen søvngjengere av noen forbrukere, kjøper disse klærne og på den måten opprettholder vi dette blodig urettferdige systemet.

film_top

Her er noen tall fra Bangladesh hentet fra gårsdagens Aftenposten:

Bangladesh er verdens største tekstileksportør etter Kina. Industrien utgjør ca. 80 % av landets eksport. De er konkurransedyktige fordi de har billig arbeidskraft. En vanlig tekstilarbeider tjener i gjennomsnitt 260 kr i måneden og arbeider ti timer om dagen seks dager i uka. Siden 2005 har minst 1800 arbeidere mistet livet. Offisielt lever en tredjedel av befolkningen under fattigdomsgrensen, men det reelle tallet antas å være betraktelig høyere.

Jeg har lenge tenkt at når disse millionene av utnyttede fabrikkarbeidere forstår hvordan de blir utnyttet, og de reiser seg i protest, da blir det en revolusjon som vil sette alle andre revolusjoner i skyggen. Og imens kjøper vi de uforskammet billige klærne med den største selvfølge.

5ORKf1h7rj2QaivVcF35pQPnYcslkR6Fp_NacD7aIRHA

At disse store merkene ikke betaler ut den erstatningen som de rammede menneskene har krav på, er enda et tegn på den kyniske utnyttelsen av mennesker som de internasjonale selskapene driver med. Naomi Klein skrev om dette for allerede 15 år siden i boken «No logo» som er oversatt til over 30 språk og har solgt i millioner. Hun fulgte opp med «Sjokkdoktrinen» som også ble en bestselger, så det er ingen unnskyldning for ikke å vite.

china blue 2   china_blue

Det er også en dokumentarfilm som heter «China Blue» fra 2008 som viser en dongeribuksefabrikk der vi følger en 17 år gammel jentes arbeidsdag. Det er ikke bare tankevekkende, det er til å gråte over. Akkurat de samme forholdene rapporteres fra en av de bedre fabrikkene i Bangladesh: 10-12 timers arbeidsdag, seks dager i uken, og kommer det inn store ordrer, kan det også bli den sjuende. Det er ofte krav om overtid. En times ubetalt lunsjpause midt på dagen. De har dokort og får lov å gå på toalettet tre ganger om dagen. De tjener 225 kr i måneden og trekkes i lønn hvis hun er syk og må være hjemme. Slike arbeidsforhold ville ingen av oss finne oss i. Men så har vi også fagforeninger som sørger for at forholdene er anstendige.

o0RLpgwJBoETy1eCon4EjwtoyFc2pZoAAjwCsMRnPXPg

Vi kan vente oss hva som skjer når tekstilarbeiderne i Bangladesh og Kina får sine fagforeninger! Da blir det ikke mye billige klær i butikkene!

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsbetraktninger. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s