Sport og karakterer


2013117104531648_3

En gang begynte jeg å tenke på hvor mange mai måneder jeg hadde sittet med nesa i ei bok og lest til eksamen. Da ble jeg forskrekket. Først 12 år på skolen og så nesten like lenge på universitetet, og hver mai måned var det eksamen. Det fikk meg til å tenke meg om.

Jeg husker min siste eksamen. Jeg var den eneste her i landet som gikk opp til russisk hovedfag det året. Det betydde at det var nedsatt en eksamenskommisjon sammensatt av folk fra tre universiteter bare for min skyld.

colourbox1959509_None_full

Det kjentes pussig å ta plass på en stor lesesal sammen med mange andre som også skulle ha eksamen, men i et helt annet fag. På slaget kl. 9.00 ble den gule konvolutten med min eksamensoppgave brutt opp, og jeg fikk høytidelig oppgaven. Akkurat da så jeg i et glimt eksamensvesenet som en narrelue med bjeller på, og det gikk opp for meg at det hele var et narrespill. Min kunnskap, mitt arbeid gjennom mange år hadde svært lite med den  oppgaven å gjøre. Jeg visste hvor mange timer jeg hadde sittet og pugget, hvor mange oversettelser jeg hadde gjort, hvor mange bøker jeg hadde lest og hvor mange reiser jeg hadde vært på for å øve meg i språket. Og nå skulle det måles og gjøres til et tall! Det var så absurd at jeg begynte å le for meg selv.

Foto: Jonas Alsaker Vikan

Foto: Jonas Alsaker Vikan

Det skal sies at det gikk såkalt «bra» på den eksamen. Jeg fikk mitt tall, og jeg fikk mitt papir. Det papiret har jeg aldri fått bruk for. Jeg har aldri vist det til noen for noe. Det jeg derimot har fått bruk for er alt arbeidet jeg har lagt ned, all den kunnskapen og ferdigheten jeg opparbeidet og har kunnet bygge på videre. Karakteren kom bare som et punktum.

Hvorfor skriver jeg om dette i dag? Jo, fordi vi er midt i et OL der «karakteren» eller resultatet er det viktigste. Slik må det også være. Ellers hadde det ikke vært noen konkurranse. Men når vi overfører dette til alle andre områder i livet, blir det – forsiktig sagt – merkelig eller rent sagt absurd.

karakterer

Dessuten leste jeg en interessant artikkel i Aftenposten i dag om karakterer på jobben. Jeg visste ikke en gang at det blir brukt! Det er for meg sjokkerende! Og dommen er da også knusende:

1.Tilpasning til karakterskalaen begrenser nye tanker og innovasjon. 2. Systemet fremmer konkurranse fremfor samarbeid. 3. Karakterer svekker den  indre motivasjonen.

Slik skriver artikkelforfatteren. Jeg kjenner det igjen. Hvorfor da bruke karakterer? Hvorfor bruke terningkast? Jo, han konkludere med akkurat det jeg har tenkt: Det er enkelt. Man tror man er profesjonell. Det oppleves objektivt. Det er målbart. De vil ikke endre systemet som allerede er etablert. De tror det virker motiverende og utviklende. De tror ikke på forskning som viser at det virker demotiverende.

Dette er riktignok om bruken i arbeidslivet. Men allikevel……….. Det er gjenkjennelig, også i skolen.

Karakterer3

Derfor sier jeg: la idrettsfolk konkurrere om de beste resultatene, og la oss ellers få lov til å arbeide for å utvikle oss i vår egen takt og etter våre egne forutsetninger. Vi kan som lærere oppmuntre, lokke og lure inn kunnskap, ja, vi kan motivere og inspirere, og så må den enkelte gjøre arbeidet sjøl. Jeg kan beskrive det arbeidet jeg har sett, gi tilbakemelding og fortelle hva som bør gjøres bedre og hva som må øves på mer, men å forenkle alt dette til ett tall, gjør jeg bare fordi jeg må. Jeg skulle ønske vi slapp!

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsbetraktninger, Steinerskolen. Bokmerk permalenken.

2 svar til Sport og karakterer

  1. Inese sier:

    Eksamen og karakterer kan ikke måle kunnskapsnivå. Jeg vet utifrå meg selv: alltid når jeg skulle avgi prøve eller eksamen var jeg så redd at jeg glemte alt jeg kunne om faget, til og med i fag som morsmål og litteratur, hvor jeg var visst kjempeflink. Fikk «black-out», rett og slett. Slik er det fortsatt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s