Sosialpraksis i 3.vg.


De som bestemmer

De som bestemmer

For at skolen skal gi en så bred allmennutdannelse som mulig, er det fint for elevene å prøve seg ute i forskjellige deler av yrkeslivet. Derfor skal elevene i Steinerskolen ut i ulike praksisperioder. Det begynner allerede i 9.kl. som en allmenn arbeidsuke. I 10.kl. fortsetter det med jordbrukspraksis. Da er elevene på en gård i 1-2 uker og får på den måten nærkontakt med matproduksjon og gårdsliv. Når vi kommer til videregående, føres yrkeslivet videre som en del av samfunnsfaget, og vi har hatt håndverkspraksis i 1.vg til tross for at det begynner å bli smått med håndverkere rundt oss. Så kommer alt som har med industri og næringsliv i 2.vg, men da er vi bare på kortere besøk og ser hvordan det er å arbeide «på gølvet» samtidig som vi får innsikt i hvordan det er å skape sin egen arbeidsplass og danne et selskap.

Ei hand å holde i

Ei hand å holde i

I 3.vg. har vi staten og domstolene som tema i samfunnsfag, og det blir besøk i Stortinget og i en rettssak, noe som gir svært mye å tenke på og godt innblikk i noen av sidene ved vårt moderne samfunn. Skal det bli noe meningsfylt i samfunnsfaget, må man komme nært innpå det som vi hele tiden har rundt oss og ofte ikke forstår så mye av. Det holder ikke med å lese om det i en lærebok.

ba-ha

Det andre tema i avgangsklassen er velferdsstaten. Hva gjør vi med mennesker som ikke kan klare seg selv? Det kan være fordi de er for små, eller for syke, har et handikap eller er for gamle til å ta hånd om sitt liv. Hva gjør vårt samfunn med disse menneskene? Hvordan finansieres det, og hvilke personer har det som sin oppgave?

Einar Gerhardsen og hans regjering la grunnlaget for den moderne velferdsstaten i Norge i etterkrigstiden

Einar Gerhardsen og hans regjering la grunnlaget for den moderne velferdsstaten i Norge i etterkrigstiden

Det er spennende når elevene går ut for å arbeide i en uke i barnehager, sykehjem og gamlehjem eller andre institusjoner for handikappede. Noen er nok litt nervøse og lurer på hvordan dette skal gå. Andre gleder seg til å være ute av skolen og i jobb, mens noen virkelig ser frem til å prøve seg på akkurat dette: å arbeide med mennesker.

g0xMFRAzdrJYf_Y_6fnEsgRiYkSMVjWU1ljBkpIPJAYg

Ser man på elever som har gått på steinerskolen, vil man se at de havner i alle deler av samfunnet; det er ingeniører og leger, arkitekter og elektrikere, tømrere og brannmenn, lærere og musikere, handelsmenn og advokater. Uten å ha en sikker kilde, ville det ikke forundre meg om det viste seg at den største delen av steinerskoleelevene på en eller annen måte arbeider med mennesker; det kan være sykepleiere, psykologer, barnevernspedagoger, barnehagepedagoger, sosionomer, leger, terapeuter av forskjellige slag osv. En del har også funnet en retning etter å ha vært ute i sosialpraksis. De har blitt tilbudt jobb der eller har bare sett at dette er et meningsfylt arbeid.

MAISON DE RETRAITE

Våre elever er ute i praksis denne uken, og det blir veldig spennende å høre hva de har å fortelle når de kommer tilbake. Da skal de holde et innlegg for klassen slik at vi kan danne oss et bilde av hvordan dette sosialvesenet fungere her i landet. Jeg har hørt fra noen av arbeidsplassene at det går fint, og noen av elevene er begeistret for å arbeide med gamle mennesker! Det tror jeg jammen at vårt samfunn vil trenge mer av i de nærmeste årene!

Eldre_hender

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsbetraktninger, Steinerskolen. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s