Tanke, følelse og vilje


vgt_031H0483-300x200

For noen uker siden var det flere artikler i Aftenposten om estetiske fag i skolen. En av artiklene handlet om steinerskolen. Det kom fram der at estetiske fag tas på alvor, og lærerne har god kompetanse. Ja, en av grunnpilarene i steinerskolen er at vi skal ha en god balanse mellom teoretiske, kunstneriske og praktiske fag på alle klassetrinn.

vg2_MI2A3050

Vi har mange uttrykk som går igjen når vi skal beskrive steinerpedagogikken, ja, kanskje noen vil kalle det for «klisjeer», slike som «oppdragelse til frihet» eller «undervise hele mennesket». Men hvis man tar det siste på alvor, er det vel nettopp derfor vi har en så bred allmennfaglig skole. Skal vi virkelig undervise hele mennesket, må vi ikke bare ha tradisjonelle kunnskapsfag som man kan prøves i. Man må også utfordre følelsene og pleie dem gjennom poesi, kunst og bevegelse, og vi må trene viljen gjennom harde materialer som metall, stein og tre. Vi må synge og spille, danse og tegne, male og modellere, og vi må dyrke og utvikle den gode samtalen.

internasjonale_dager_20121104_1833845154 landmaling_1vg_20130603_1182207017

Alt dette kan ikke måles i en vanlig karakterskala. Man må ha en stor tillit til at det vi gjør på ett alderstrinn, vil først få sin blomstring mange år senere. Ja, kanskje langt senere enn skoletiden.

Forberedelser til klassetur til Italia. 3.vg. nå,

Forberedelser til klassetur til Italia. 3.vg. nå,

Det er en vanlig misoppfattelse at de som går på steinerskolen gjerne blir kunstnere. Vi utdanner ikke kunstnere! Vi har ikke kunst og håndverk som yrkesutdannelse! Vi mener at ALLE mennesker trenger kunst og håndverk i sin utvikling. I tidligere tider var det mye vanligere å gjøre noe med hendene eller synge for barna, lese for dem og fortelle eventyr. Det hørte til all menneskelig oppdragelse. Det er det ofte ikke tid til i dag, men det må ikke bli borte av den grunn! Bildene fra eventyrene trenger vi i hele vår menneskelige utvikling. De kan komme godt med når man skal forstå denne verden senere i livet. Å synge i kor er godt for pusten, har vi lært i det siste gjennom media. Å lytte er like viktig som å uttrykke seg i en samtale. Å bevege seg gir fleksibilitet og sikkerhet i rommet. Poesien og musikken skaper indre rom som kan trenges for å få ro og ettertanke……Slik kan man fortsette. Som Kurt Vonnegut sier: «ved å utøve kunst, utvider man seg og blir bedre kjent med seg selv.»

stoperiet_20131008_1390947604

Det er derfor en misforståelse at bare de som skal bli kunstnere og håndverkere trenger disse fagene. Det er heller de som IKKE skal bli kunstnere som trenger kunst. Noen ganger virker det som om det bare er oss i steinerskolen som tenker slik, men jeg er overbevist om at hvis man tenker litt nøyere etter, vil alle kunne se poenget. Spørsmålet er da: hvorfor tar ikke skolepolitikerne det på alvor? Jeg tror jeg vet svaret: effektivitet og produksjon. Men jeg tror det er et feilspor. Jeg er redd for at man sliter ut de unge for tidlig med for stort press. Det blir ikke tid til det som trengs mellom måltidene, nemlig fordøyelse og pusterom. Jeg er også redd for at dette samfunnet blir tørt og snevert, kjedelig og for effektivt. Det ser vi allerede på flukten ut av virkeligheten, hangen til å gå inn i andre tidsaldere og «leve ved siden av».

Les Miserables 3.vg. 2012

Les Miserables 3.vg. 2012

Hvis noen synes jeg er helt på jordet, får de bare det. Jeg tror på å utvikle tanke, følelse og vilje hele livet!

Fra Revisoren av Gogol. 3.vg. 2013

Fra Revisoren av Gogol. 3.vg. 2013

Dette innlegget ble publisert i Steinerskolen. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s