Et overraskende møte med en spesiell regissør


img-tarkovsky_135827865704

Vi spaserte som så ofte før på Nevskij Prospekt. Det var tidlig 80-tall, og det nærmet seg vinter. Da vi kom forbi en kino, så vi en håndskrevet plakat på fortauet. Det skulle være visning av filmen «Speil», men enda mer interessant var det som sto under: regissøren selv vil være til stede! Hva? I Leningrad? Bodde ikke han i Italia eller var det Sverige eller Paris? Her i Russland? Etterpå leste jeg at han hadde tenkt å hoppe av da han var i Sverige på denne tiden, men dro tilbake til Russland pga. kone og sønn.

Andrej Arsenjevitsj Tarkovskij 1932 - 1986.

Andrej Arsenjevitsj Tarkovskij 1932 – 1986.

Og nå var han altså her, offentlig med plakat, riktignok håndskrevet og en slags «pop-up-plakat» for dagen, men allikevel…… Jeg ville inn! Men hvordan? Du tror kanskje at det bare var å gå til luka og kjøpe en billett? Ikke slik i Russland. For det første ville det være så mange mennesker der når luka åpnet at bare tanken på å komme seg fram dit, var nok til å få sitt første anfall av klaustrofobi. Dessuten ville det koste «ekstra» om man først kom til luka, og hvem ante hva det ville være?

Fra Andrej Rubljov: påskescene med snø i russisk landskap

Fra Andrej Rubljov: påskescene med snø i russisk landskap

Min russiske venn spurte om jeg virkelig ville inn. Om jeg ville! Ikke før var det klart, så begynte han å trenge seg inn i mengden, og så forsvant han. Jeg sto og ventet en stund, vet ikke hvor lenge, men en halv time, en time, noe slikt. Da var han plutselig på siden av meg, smilende med en billett i hånda! Han hadde bare fått tak i en, og den var til meg! Ihaa!

Fra "Stalker"

Fra «Stalker»

Tarkovskij var det store samtaleemnet på studenthjemmene i hele landet. ingen fest eller sammenkomst uten av samtalen på et tidspunkt kom innom filmene hans. Den siste, «Stalker», var ganske ny på det tidspunktet, og vi hadde sett den minst tre ganger og funderte og lurte på hva den skulle bety. Hvem var disse tre hovedskikkelsene: vitenskapsmannen, filosofen og veiviseren, var det ikke det? Og denne «sonen» var det en advarsel mot det som skulle komme? Det var et bunnløst tema.(Senere, i 1986, da Tsjernobyl katastrofen skjedde, var det mange som mente at Tarkovskij hadde sett dette, og nå ble «sonen» virkelig!) Samtalen gikk gjerne inn på de andre filmene også. «Andrej Rubljov» var nok yndlingstema, særlig fordi man mente å lese Russlands skjebne i den. Men «Speil» og «Solaris» og «Ivans barndom» ble også diskutert. Vi hadde ennå til gode de to filmene han skulle lages i utlandet: «Nostalgia» og «Offeret». Nå var det 1981, og det var i Sovjet.

Fra "Nostalgia"

Fra «Nostalgia»

Det var mer enn fullt i salen, men jeg fant min plass omtrent midt i. Kinoen var en av disse store salene med plass til mange hundre mennesker. Det var forventning i lufta da en yngre dresskledd mann som så ut som en «komsomolets», kom frem på scenen med to stoler. Han sa noen ord, og så kom det enda en dresskledd mann inn, litt hengslete, lett sleivete og synlig ukomfortabel og satte seg på den andre stolen. Det var Andrej Tarkovskij.

Det ble forklart hvordan seansen skulle forløpe. Først skulle de to ha en samtale, så skulle det bli mulig for publikum å stille spørsmål, men de måtte være skriftlige og sendes frem til noen som skulle vurdere dem.

Jeg husker ikke veldig mye av samtalen, men jeg husker at han fortalte om tilblivelsen av «Andrej Rubljov», alle de tekniske problemene de hadde, forsinkelsen i sensuren og endelig utgivelse fordi den havnet i Cannes og fikk en pris der. Regissøren var synlig beklemt og veiet sine ord på gullvekt før de kom ut. Han vred seg stadigvekk på stolen, og det var tydelig at det ikke var lett for ham å svare på spørsmålene. Det var ikke alt som kunne sies, men hver gang det var dobbelt bunn i hans ord, fikk det hørbare reaksjoner fra publikum som skjønte alt mellom linjene. Det var for eksempel for å slippe å bruke ordet «sensur», sa han at filmen hadde blitt liggende lenge og vente på å få komme ut. Salen lo og visste hva han mente.

binary-122928-189204 hbz0g5s2

Etter hvert kom samtalen inn på den filmen vi skulle se, nemlig «Speil». Det er jo en underlig film, kanskje den vanskeligste av alle hans filmer. Han forklarte at man må tenke seg et istykkerslått speil der man ser bildet gjennom de forskjellige bitene som gir helt forskjellige vinkler. Det er mye fra hans egen barndom: moren, huset på landet, sykdommen…… glimt slik som man ofte husker enkeltepisoder, men ikke sammenhengen. En av de mest kjente scenene er når en liten fugl setter seg på hodet til den lille gutten. Den sitter en stund, så flyr den bort. Dette har vært tolket og tolket. Er det friheten som slik blir fremstilt? Er det barndommen som forsvinner? Eller hva er det egentlig? Spørsmålet kom fra salen: «Hva symboliserer den lille fuglen på hodet til gutten?»

Den lille fuglen på hodet til den lille gutten

Den lille fuglen på hodet til den lille gutten

Tarkovskij ble lenge stille, og han vred seg på stolen igjen. Spenningen var til å ta og føle på i salen. Nå skulle vi endelig få svaret fra mesteren selv. Da begynte han ganske så stille mens han så ned: «Det er en fugl som kommer flyvende. Den setter seg på hodet til gutten, og så flyr den sin vei. Det er det hele.» Mmmmmm, et lite sukk gikk gjennom salen, litt av skuffelse. Var det ikke mer? Noen kunne ikke dy seg og ropte ut: «Men……..du vil vel si noe med det?» Regissøren holdt på sitt og sa det en gang til «det er en liten fugl….»

speil

Seansen var fort over. Det var nesten som om Tarkovskij selv ville komme seg av scenen så fort som mulig. Han takket for seg og gikk like stille ut som han kom inn.

Det var tid for filmen. Aldri har jeg sett så nøye på den lille gutten med fuglen på hodet som den gangen på en sovjetisk kino i 1981. En forunderlig film.

Dette innlegget ble publisert i Film, Russland. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s