Jernbanestasjoner i Europa


Jeg husker første gang jeg kom til Hovedbanegården i København. Pappa pekte på buene i taket og sa at de var av tre. Jeg kunne ikke tro det. Hver gang siden, når jeg kommer til København med tog, ser jeg opp i taket og kontrollerer at de ennå er der.
Denne stasjonen var det største og fineste jeg hadde sett.

Hovedbanegården i København

Hovedbanegården i København

Siden har jeg sett mange jernbanestasjoner. Vi fikk vår egen Oslo S i 1980, i seg selv ganske imponerende – i alle fall den gang for snart 35 år siden.

OSLO s

OSLO s

Det var en stor forbedring å få en stasjon og ikke måtte reise fra den ene kanten av byen til den andre for å bytte stasjon. Slik er det fortsatt i noen storbyer i Europa som Wien, Budapest, Paris og London.

Berlin Hauptbahnhof

Berlin Hauptbahnhof

I Berlin klarte man å samle trafikken til en Hauptbahnhof i 2006, og det er kanskje blitt en av de flotteste stasjonene i verden. Tog i flere etasjer, god merking, alle slags butikker spisesteder under samme tak, effektiv, lys og åpen. Det er verdt turen bare å se stasjonen. Man kan tilbringe mye tid der inne, og derfor har jeg alltid god tid til toget når jeg er der. Når man ser ut mot Riksdagen på den ene siden, kjennes det virkelig som å være i Sentrum av byen, ja, hele landet.

Leipzig Hauptbahnhof

Leipzig Hauptbahnhof

En stasjon som kan måle seg med Berlin er Leipzig Hauptbahnhof. Det skal være verdens største i areal og er på hele 83.460 kvadratmeter! Den er gedigen! Men også denne konstruert på en måte som virkelig gir passasjerene god service. Det utrolige er at den åpnet allerede i 1915! Riktignok har den gjennomgått en hel restaurering etter sammenslåingen av Tyskland, men allikevel er det mer enn imponerende at de den gang bygde noe slikt for toget!

Wien Hauptbahnhof åpner 2015

Wien Hauptbahnhof åpner 2015

Det er med glede jeg ser at tog blir prioritert mange steder i Europa. Nå bygges det en stor og helt ny sentralstasjon i Wien. Det vil gjøre det lettere å komme seg fra nord og sør, øst og vest og skifte retning der. Slik det er nå er det litt kronglete å finne fra den ene stasjonen til den andre. Den skal åpne i 2015, så det er ikke lenge til. Det blir en stor forbedring for tognettet i Europa.

Budapest keleti

Budapest keleti

Jeg så også til min glede at Budapest Keleti hadde fått en oppussing, i alle fall på fasaden. Det står igjen å gjøre noe med interiøret der. Men en halvtime nord for Budapest, i den lille byen Vac, bygger de nå ut med flere spor og gjør stasjonen bedre tilrettelagt for internasjonal trafikk. Det blir bra for Steinerskolen der i byen!

Shanghai Central station

Shanghai Central station

Men det ser ut som om det er med toget som med alt annet her i verden: Kina og Asia ikke bare haler innpå, men forbigår det meste. Noen av jernbanestasjonene som man kan se bilder av på nettet, ser helt futuristiske ut. Jøss!

Helsinki sentralstasjon

Helsinki sentralstasjon

Da kan man kanskje sette seg på toget i Helsinki på den flotte jernbanestasjonen til Saarinen som ble åpnet i 1907, reise direkte til Moskva, bytte tog der og dra hele veien gjennom Sibir og ned til Kina.

Med tog gjennom Russland

Med tog gjennom Russland

Der kan man tråkle seg gjennom landet fra by til by og se det nyeste nye av tog og stasjoner. Det er jo en hyggelig fremtidsutsikt når det en gang blir dyrere med fly, og vi skjønner at vi ikke kan holde på på denne måten, eller det rett og slett ikke er mer olje å ta av! God tur!

Dette innlegget ble publisert i Økologi og miljø, Reiser. Bokmerk permalenken.

4 svar til Jernbanestasjoner i Europa

  1. torakelet sier:

    Neste år tror jeg yngstemann er gammel nok til togloffing gjennom Europa. Du har rett, Astrid, ingenting slår toget i komfort, opplevelse – og mange steder – effektivitet. Fortsatt god tur!

  2. Godi Keller sier:

    Københavns Hovedbanegård er i sannhet unik her i de vestlige landene. Det er som å komme åtti år tilbake i tiden. Ellers er selv de minste jernbanestasjonene stedet der alle utlendingene møtes, langt fra bare fordi det finnes mange mennesker der, men ofte også navlestrengene hjem til der de kom fra… For meg var og er det alltid strengene som bringer klanger fra fjerne steder jeg vil reise til.
    Takk for fine innlegg, Astrid.

    • Takk, Godi. Tog er og blir min greie. Men i sommer var det ganske fullt overalt. Hyggelig det, for toget altså, men lit tøft for oss passasjerer. Klart det er et møtepunkt. Har hatt mane fine møter på tog og stasjoner. Alltid leit å se stasjoner som er lagt ned og står og forfaller. God sommer videre. Tar det helt kult nå.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s