Et merkelig sammentreff i Hamsuns ånd


91711893ae6efab4b21fd8dbd30048347f1cf3497863fff6fc71c6bb

I dag har jeg vært guide i Oslo for en venn og kollega fra Armenia. Han er en stor leser av norsk litteratur. Mens vi gikk fra Nationaltheatret og bort til hotellet hans, fortalte han at han nylig hadde lest Hamsuns August-trilogi. Den hadde han ikke lest før til tross for at han kjenner mange av de andre bøkene av Hamsun ut og inn. Særlig er Victoria hans yndlingsbok. Vi snakket litt om denne underlige karakteren August som Hamsun skapte og var enige om at han ikke har så lite av en Peer Gynt i seg…..

Bondeheimen

Bondeheimen

Vel etablert på hotellet kunne vi gå og spise. Jeg ville ta ham med på Kaffistova som utgangspunkt for å fortelle litt om målstriden og vise nynorskens høyseter i hovedstaden: Det Norske Teatret og Bondeheimen med Kaffistova. Som sagt så gjort.

laks

På menyen står de beste norske tradisjonsrettene, så vi fikk laks med poteter og grønnsaker og satt der og nøt middagen. Flatbrød fikk vi også, og det var nytt for armeneren.

Helge Jordal

Helge Jordal

Ut av øyekroken ser jeg en kjent skikkelse komme og sette seg et bord bortenfor oss. Det er Helge Jordal! Jeg ber min armenske venn legge merke til den mørke mannen og forteller at det er en kjent skuespiller som spilte August i filmen om Hamsuns Landstrykere. Vi snakker russisk sammen, så jeg behøver ikke hviske…..

August og Edevart

August og Edevart

Det var da pussig! Her hadde vi akkurat snakket om boken, så treffer vi på han som er kjent for å ha fremstilt hovedpersonen så fortreffelig. Jeg må benytte denne anledningen til noe mer! Jeg lar ham spise ferdig….. så reiser jeg meg og går bort til ham.

Kaffistova

Kaffistova

– Unnskyld? Ja, han ser opp. Så forteller jeg om min armenske venn og at vi nettopp snakket om denne boken, så treffer vi på ham. Da ler han godt og sier: – Vi hadde så mye sol den sommeren. Det var bare sol. Det ble ikke noe regn! Så ler vi alle tre, og de to hilser på hverandre. -Har du sett filmen? spør Jordal. Nei, det har han dessverre ikke, så den må vi få tak i. Han anbefaler TV serien i fire episoder. Filmen ble så forkortet. Ja, jeg er enig. Min armenske venn sier at han vil se den og fortelle hjemme i Armenia at han har truffet ham som spiller August. Vi ler godt alle tre og takker for møtet. Så går vi ut i vinterkvelden.

imagesBXRGGJAQ

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Film. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

