Sentral-Asia i Zazjigalka

I kveld var Erika Fatland i Zazjigalka og snakket om sin bok Sovjetistan.

sovjetistan

Da boken kom ut i høst, var jeg en av de første som kjøpte den. Endelig en bok om dette området! Og den var skrevet av en norsk forfatter! Nesten ikke til å tro. Det gikk ikke lange tiden før den ble solgt til Frankrike og senere har Polen og Finland kommet til, og det blir sikkert flere.

sentralasia

Første gang jeg var i den delen av verden var i 1975. Da reiste jeg sammen med en venn gjennom Sibir og videre til Sentral-Asia. Vi tok fly fra Khabarovsk helt i øst og til Tasjkent. Det var ikke noe særlig møte med hovedstaden i Usbekistan, men Samarkand var derimot litt av en opplevelse! Den turkise fargen på mosaikken er uforglemmelig.

Samarkand

Neste gang jeg reiste til Usbekistan var året etter i 1976. Da var jeg reiseleder for en gruppe norske turister. Det var fryktelig varmt, men Samarkand var like vakker i sine blå og grønne farger.

Kvinner på marked

Så gikk det over 20 år før jeg var tilbake i området. Da reiste jeg sammen med teategruppen Slavateatret, og vi kom med tog fra Russland og på skrå gjennom hele Kazakhstan. Det var i mai måned i 1998 og temmelig varmt der ute i ørkenen. Fargene utenfor vinduet var brunt og grått. Støv så langt øyet kunne se. Brune leirhus og kameler, og fargesprakende kvinner som satt på huk i skyggen av huset. Kjolene til kvinnene hadde strålende farger. Da vi nærmet oss Kirgisistan, så vi fjellene i det fjerne, høye topper med snø på. Det ble noen dager i Bisjkek med besøk på markedet og på teater. Fascinerende.

Fjellene i Kirgisistan

Tilbake til kvelden i kveld. Erika Fatland har reist gjennom alle de fem sentralasiatiske landene og skriver spennende, morsomt, informativt og levende om sine møter med disse merkelige og så fremmede landene.

Erika Fatland

Det merkeligste  og mest lukkede landet er Turkeminstan. Det vet de fleste av oss svært lite om, men at det er så vanvittig, kunne jeg ikke drømme om. Stormannsgalskap er ingen overdrivelse når man ser de prangende bygningene og de øde gatene, marmoren og fontenen midt ute i ørkenen.

Jurter

Kazakhstan kjenner vi mer til med Almaty som stedet der verdensrekorder på skøyter ble satt på 60-tallet, der de sovjetiske prøvesprengningene fant sted, og der oppskytingsbasen for raketter, Baikonur, ligger. Men det er et SVÆRT land, verdens 9. største. Deres nye hovedstad Astana ligger midt  landet og ble grunnlagt i 1997. Alt ble flyttet dit der temperaturen kan gå ned til – 40 om vinteren og + 40 om sommeren! Verst er det når Erika begir seg ut i prøvesprengningsområdet og geigertelleren tikker fortere og fortere…

Jakt med ørn

Tadsjikistan er det fattigste av landene i området og har hatt en borgerkrig på 90-tallet. Mange reiser derfra til Russland for å arbeide og sende penger hjem. Det gjør de også fra Kirgisistan. Nomadene her er blitt bofaste, men jurter kan man se allikevel, og noen  driver med ørnejakt ennå, men nå bare for turister…

Diktatotdatteren i Usbekitan

Til slutt er det Usbekistans tur. Siden det har vært så mye om presidentdatteren og bestikkelser og korrupsjon, stopper vi litt ved henne. Den rikeste kvinnen i landet, en dame som har hatt fingrene sine borti alt og som i dag sitter i husarrest. Telenor har også sine svin på skogen her, men det kan vi lese om andre steder…

I salen i kveld var det flere som hadde vært i Sentral-Asia og noen som skulle. Imponerende! Vi måtte bære inn alle stoler som fantes, og allikevel var det ikke nok, så vi måtte skjøte på med stoler fra kafeen. Erika Fatland snakker tydelig og fint, holder oss i sin hule hånd og viser bilder som utfyller bildet av området. For ei modig jente! For en god forteller! Og for en kveld!

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Russland. Bokmerk permalenken.