Sko som hjelper


I går leste jeg en av de sjeldne gode-nyheter-artikler i Aftenposten. Den sto til og med på første side! Den handlet om den 34 år gamle etiopiske kvinnen Bethlehem Tilahun Alemu som har opprettet et skomerke produsert i Etiopia og har stor internasjonal suksess! Når hørte du om et kjent merke fra Etiopia?

Bethlehem Tilahun Alemu med sine soleRebels sko

Bethlehem Tilahun Alemu med sine soleRebels sko

Merket er SoleRebels (http://www.solerebels.com/ ) er «eco friendly» og Fair Trade og har allerede gitt arbeidsplasser til mange i Addis Abeba.
Alemu er vokst opp i slummen utenfor hovedstaden, og som 22-åring startet hun produksjonen av sko med lokale råvarer og fem ansatte. I dag er det utsalg av disse skoene i Singapore, Barcelona, Athen og Silicon Valley, og det er tilgjengelig nettbutikk i 55 land. Nå planlegges en ny fabrikk til $ 5 millioner med 1000 ansatte.
Lønnen til fabrikkarbeiderne er tre ganger høyere enn gjennomsnittlig lønn i Etiopia. Skoene er laget av håndvevde, mønstrede bomullsstoffer, fargerike skinn og gamle bildekk.
Vi kan også lese at Etiopia er i sterk økonomisk vekst, og en liten middelklasse har vokst opp de siste 20 årene.

solerebels-eco-shoes_thumb1

Alemu sier: «Afrika må slutte å selge gode råvarer billig til land som tjener penger på videreforedlingen. Folk er kapable til å jobbe, og varene kan produseres her.» Vi skjønner at Afrika er i forandring.

Mens vi holder på med sko: Heart and Soles er et merke som etablerte seg i Norge i 2014. Det er opprettet i 2004 i Venezuela som Hot Chocolate Design. De «leker seg med design og er inspirert av den barnlige følelsen av lykke» som de selv skriver. Veldig morsomme sko fra en annen kant av verden enn det vi er vant til. http://heartandsoles.no/

Blake Mycoskie og TOMS

Blake Mycoskie og TOMS

Så er det TOMS. Det er kanskje det mest kjente av disse skomerkene og har skapt en helt ny trend.
Det var den 29 år gamle entreprenøren Blake Mycoskie som reiste til Argentina for å få en liten pause fra jobben. Der vente han seg til å gå i de lokale skoene «alpargata» og la merke til at nesten alle brukte dem. Han traff på en dame som drev et skoprosjekt. Folk kunne donere sko, og hun delte dem ut, men det var vanskelig å få de rette størrelsene, så det endte med at mange barn fortsatt gikk uten sko. Det utsetter dem for sykdommer og infeksjoner og gjør det vanskelig å gå til skole og arbeid. Blake begynte å legge merke til alle de skoløse barna i landsbyene han besøkte. Da kom ideen til en ny type skoproduksjon: One for One. For hvert par sko som produseres skal et par gis bort til noen som trenger det.
Først fikk han laget noen hundre sko hos lokale skomakere i Argentina og tok dem med seg hjem til USA. Navnet lurte han på en stund: «Shoes for a better tomorrow» kom først, men så: «Tomorrow’s shoes» som ble til TOMS.

TOMS

Vel hjemme i LA begynte han å fortelle venner og bekjente om ideen, og alle var begeistret, men hvordan få skoene ut til kundene? Han kontaktet butikker og fikk dem ut til noen. Så var det en journalist som hørte om dette og ba om et intervju. Da skjedde det: en lørdag morgen Blake våknet, så han at mobilen hans lå og spant på bordet. Batteriet var flatt, så han kunne ikke sjekke meldingene, så han gikk ut for å treffe noen venner på en restaurant til lunsj. Der fikk han se det: på første siden av Los Angeles Times sto det et stort oppslag om TOMS! Da han fikk i gang mobilen, var det allerede kommet inn 900 bestillinger, og ved dagens slutt hadde det vokst til 2200!! Og han hadde bare 160 par sko igjen!
Vi aner hvilket race det ble. Dette var i 2006. Siden den gang har TOMS blitt et merke som selges over hele verden. De har utvidet til solbriller og vesker som hjelper til med øyeoperasjoner og ved fødsler. Og de har gitt bort 35 millioner par sko!

Utdeling av sko fra TOMS

Utdeling av sko fra TOMS

Det er nesten ikke til å tro. Med jevne mellomrom reiser de ut på det de kaller for «shoe drop». Da kommer de til landsbyer der de deler ut sko etter størrelse. De ansatte får være med på disse reisene og blir selvfølgelig berørt av gløden i øynene til barna som får sine kanskje første par sko.
Det som begynte med en ide i Argentina har vokst til en hel bevegelse der «one for one» er prinsippet: produsere en enhet og gi bort en enhet av noe. Det kan utvides til alt mulig.
I år har TOMS bygd opp en skofabrikk på Haiti. Det er et land som trenger det meste, særlig etter jordskjelvet for noen år siden. Der har de nå skapt arbeidsplasser for noen fattige familier og på den måten forbedret livet deres. Det er også ledd i deres målsetting om å produsere 1/3 av skoene lokalt.

Mine nye TOMS sko

Mine nye TOMS sko

Man kan kjøpe disse skoene på nettet http://www.toms.com/ eller i butikker i Norge. Eurosko har dem og sikkert flere også. Det er en god følelse å vite at man gir bort et par sko når man kjøper et par til seg selv.

Klassisk TOMS

Klassisk TOMS

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i De som vil noe mer. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s