Blogging eller ren reklame?


Aftenposten hadde i forrige uke en serie artikler om blogging og de mest kjente norske bloggerne. Det var interessant lesning.
Det er en så inngripende samfunnsforandring som skjer rett foran øyene våre at man kan bli svimmel om man begynner å trekke trådene og se noen av følgene.
De største bloggerne har opp imot 100.000 leser i uka. Det er mer enn de fleste aviser her i landet. De fleste av dem er unge kvinner, og de tjener temmelig store penger. Hvordan gjør de det, og hva er konsekvensen?

Bloggeren

Bloggeren

De driver et individuelt reklamebyrå. Og det ser ut til at de reklamerer for hva som helst. Noen har riktignok en ide om hva de gjør, men for meg ser det ut som om det er pengene som rår for de fleste.
Det er særlig kleskjeder og kosmetikk som reklameres for, og det er unge jenter som er målgruppen. Her blir titusenvis av våre unge jenter utsatt for et press som vi ikke har sett maken til før i historien. Og vi spør oss hvorfor den unge generasjonene er så kroppsfikserte og merkeorienterte. Se på bloggene og få svaret. Det som en gang var Det Nye og deres press, er bare småtteri å regne for dette. Hver dag nye ting. Hver dag nye klær. Hver dag nye fristelser. For en tenåring er dette vanskelig å stå imot.

imagesQ7QS02II

Merkene betaler store summer for å få bloggerne til å reklamere for sine varer, og bloggerne får en stor makt både over de unge jentene og merkevarene. De kan etter hvert forlange hva som helst. Vet en merkevare at de blir sett hver dag, ja, flere ganger om dagen av kjøpelystne unge mennesker, er det mye bedre for dem å få inn sin reklame der enn i avisene eller andre steder.
Det fører til at avisene får mindre reklame, dårligere økonomi og færre lesere.
Det er ikke bare nettavisene som gjør at papiravisene krymper!

rosabloggere-og-bloggermakt-1-728

For en stund siden ble 160 av de største bloggerne i Norge sendt på en luksustur til Ibiza. Alt var betalt av en merkevare som trengte dette til sin markedsføring. De visste at 2 millioner følgere til disse bloggerne ville se bildene fra turen med champagne på stranda og de lekreste outfits for sommerlivet. Det er ikke nødvendig for dette merket å bruke penger på tradisjonell reklame. De vet at salget av deres varer stiger etter dette salgstrickset.
Blogging har blitt en sterk konkurrent til andre media. Det er også seriøse bloggere som har tusenvis av lesere, ikke minst i land der media har hatt lite tillit i mange år. Det er fint. Det trengs alternativer mange steder.

imagesZQL88VAY

Men hos oss i rike Norge er det rosabloggerne som dominerer bildet.
Selv blir jeg litt matt ved tanken på alle de unge jentene som sitter i timevis foran disse rosabloggerne og tar etter dem så godt de kan, tror at de må se slik ut og ha de klærne. Det gjør samfunnet vårt mye fattigere og folk mye likere. Mangfoldet blir mindre, og livet blir kjedeligere. Trist.

061

At så mange unge jenter gjerne vil skrive er jo i seg selvbemerkelsesverdig, men ser man på det, er det ikke mye skriving, mer bilder. Den teksten som er, ligner til forveksling på dagboken som mange av oss skrev i ungdommen. Forskjellen er bare at dagboken skulle ikke leses av andre. Nå er den offentlig.

Dagbok med lås

Dagbok med lås

Mange av oss blir litt flaue når vi leser egen dagbok fra ungdommen. Kanskje blir disse jentene også det om noen år? Men da er det allerede delt med mange tusen andre og for sent å brenne det.

Dette innlegget ble publisert i Hverdagsbetraktninger. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s