Maleriene som inspirerte dramatiseringen av Krig og Fred


 

I en artikkel i The Daily Mail fra 5. februar i år skriver Andrew Preston om maleriene som regissør Tom Harper og kostymedesigner Edward K. Gibbon har latt seg inspirere av da de laget TV serien over Krig og Fred som nå går på norsk TV.

De er alle hentet fra 1800-tallet og viser klesstil, interiør og bylandskap fra Tolstojs tid.

Bogoljubov 1850

Bogoljubov 1850: St. Petersburg

Det første bildet vi ser i første episode er et panorama over St. Petersburg. Her har Harper latt seg inspirere av et bilde som henger i Det Russiske Museum. Det er malt av Aleksej Bogoljubov i 1850 og viser Neva og Vinterpalasset med Isak katedralen i bakgrunnen på venstre side og Strelna, spissen på Vasilijøya til høyre. Midt på elven ser vi ei seilskute.

Siden de ikke fikk lov å filme med drone akkurat over samme sted, måtte de over Peter Paul Festningen med samme utsikt mot Neva og Vinterpalasset der de til og med har med et seilskip midt ute på elven.

Dette åpningsbildet danner en slags bakgrunn for hele sosietetslivet i hovedstaden ved Neva.

St. petersburg

St. Petersburg i dag.

I fjerde episode blir vi tatt med til onkelens hus på landet. Her er det musikk, og Natasja kaster seg ut i en ellevill folkedans som vekker alles begeistring. «Hvor har hun det fra?» spør en ung mann. «Hun har det i blodet», er svaret.

dansen

Dansen

All etikette, innlærte trinn i selskapsdanser, stive smil og kunstige konversasjoner er borte. Her er bare ren musikalsk og naturlig utfoldelse, selve nerven i den russiske folketradisjon. Den har Natasja i blodet og trenger ikke lære av noen.

Bildet til Repin fra 1881 som henger i Tretjakov Gelleriet i Moskva, viser en slik scene som Tolstoj beskriver. Det er riktignok en balalaika som lyder hos Tolstoj, og i TV serien er det blitt en sigøynerdans, men scenen er velkjent og er blitt et symbol i russisk kultur.

Repin 1881

Repin 1881

Så har vi en kort scene i fjerde episode. Det er når Natasja kommer i operaen. Hun ser ned i salen og får øye på Dolokhov i et kostyme som skiller seg ut fra de andre. Vi får høre at han har vært lenge borte fra det gode selskap, og det sies at han har vært i Kaukasus og Persia, og her kommer han i et persisk kostyme. Han treffer Anatolij Kuragin som nå er i ferd med å gjøre kur til Natasja.

Dolokhov og Kuragin

Dolokhov og Anatolij Kuragin i operaen

Dolokhovs kostyme er inspirert av det kjente portrettet av Lord Byron som er malt av Thomas Phillips i 1813. Man kan riktignok spørre seg hva Lord Byron har å gjøre i Krig og Fred, og klesdrakten hans er albansk, men allikevel er det interessant å se hvor inspirasjonen kommer fra. Denne scenen kunne ha vært gjort så mye enklere, eller bare vært hoppet over, men her har de fått sydd et malerisk kostyme for noen få minutter og på den måten understreket Dolokhovs tilbakevenden til sosietetsverden og hans lange utenlandsopphold,

Ganske lekkert gjort.

REV122677

Lord Byron av Thomas Phillips 1813

Så er det i femte episode der Natasja er blitt syk etter det dramatiske og mislykkede fluktforsøket med Anatolij Kuragin. Hun går gjennom en sjelekval og går i kirken for å be foran ikonene. Her fremstilles hun som en from kvinne med dekket hode, en ganske annen enn den livlige og lykkelige ungpiken vi kjenner fra før. Hun er gått fra en uskyldig jentunge til en erfaren kvinne.

Natasja i bønn

Natasja foran ikonene

Et bilde av F.R.Pickersgill fra 1840 er inspirasjonen til denne scenen og viser den melankolske unge kvinnen.

Pickersgill 1840

Pickersgill 1840-tallet: melankolsk kvinne

Så er det Andrejs gule dress i fjerde episode når han kommer for å fri til Natasja. Den har de tatt fra et bilde av en ukjent maler som henger i Museum of Fine Arts i Springfield Massachusetts. De mente at denne fargen trekker oppmerksomheten mot det russiske og bort fra den komfortable engelske pastellen. Ja, kanskje det. Lekkert er det i alle fall.

gul dress   Andrej i gult

Så er det i femte episode der det blodige slaget ved Borodino er utkjempet, og Kutuzov samler sine generaler i ei landsens tømmerhytte for å gi dem ordre om tilbaketrekningen av Moskva. Det er bildet «Militærrådet i Fili» av Aleksej Kivsjenko fra 1880 som er gjengitt i denne scenen. Det gjenskaper Tolstojs beskrivelse av denne historiske hendelsen. Kutuzov sitter til venstre litt tilbaketrukket fra de andre, og generalenes sjokk og antydning til protest kommer tydelig frem. Dette er kanskje det mest avgjørende øyeblikk for hele felttoget mot Russland.

etter borodino av Kivsjenko 1880

«Militærrådet ved Fili» av Kivsjenko 1880

Interiøret er typisk: mørkt med ett lys på bordet og foran ikonene, den russiske ovnen («petsjka») til venstre. Legg merke til det lille barnet som ligger i dyp søvn oppe på ovnen. Hun sover seg gjennom et historisk øyeblikk.

etter borodino bbc

Etter Borodino

Tom Harper forteller at de fant ei tømmerhytte i Litauen som passet bra. Det ville bli veldig dyrt å bygge en slik, så denne fikk de bruke og gjenskapte på den måten dette bildet.

Denne artikkelen har gitt oss en titt inn bak kulissene i skapelsesprosessen og gjengivelsen av en av verdenslitteraturens største verk til en TV serie laget over 150 år senere i en annen del av verden.

Takk til Andrew Preston.

 

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Film, Russland. Bokmerk permalenken.

1 svar til Maleriene som inspirerte dramatiseringen av Krig og Fred

  1. Kari frid sier:

    Nydelig Takk for disse bildene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s