Familiene i Krig og Fred


«Alle lykkelige familier ligner på hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte». Det er den berømte åpningssetningen i Anna Karenina. Det er familien som er hovedperson i denne romanen.

I det store verket Krig og Fred, som Tolstoj avsluttet noen år før han begynte på sin neste store roman, Anna Karenina, er det ikke familien som står i fokus, men selve folket.

Allikevel skal vi her fokusere på noen av familiene i romanen.

life%20war%20and%20peace%209744463

Krig og Fred åpner med en scene fra en av Anna Pavlovnas selskaper. Her kan forfatteren introdusere flere av de viktigste figurene i historien. En etter en kommer de inn og blander seg i selskapet. Vi får den første beskrivelsen av enkeltindividene. Her er Anna Pavlovna den ene som står som bindeledd mellom dem alle. Hun holder ofte selskaper i sitt hus og samler «alle som er noe» i St. Petersburg. Hun er en ensom skikkelse uten familie og står på den måten fritt til å forbinde mennesker.

 

Det er når Pierre reiser til Moskva at vi blir tatt med inn i den første – og største – familien i fortellingen: familien Rostov. Det er en stor familie med mange barn og diverse familiemedlemmer som bor der i huset. Det sies at de sjelden var færre enn 20 til bords. Her er det liv og latter, musikk og poesi, idealisme og fedrelandskjærlighet. Fyrst Rostov selv er en mann som aldri kan si nei, som alltid inviterer folk til middag og gir generøst. Han er så gavmild at finansene skrumper betraktelig inn etter hvert. Det merker han ikke, men hans kone, fyrstinne Rostova, er snart så fortvilet at hun trygler sin sønn om å gifte seg med en rik dame for å redde familien.

Lyudmila-Savelyeva-as-Natasha-Rostova-12-500x319

Ikke rart at det går nedover med Rostov; de daglige store måltider, kusiner og tanter bor med dem og et antall andre snyltere også. Når sønnen Nikolaj taper flerfoldige tusen i kortspill, nøler ikke pappa med å betale gjelden, og jentene skal ha nye kjoler til ball og selskaper osv. Det er ingen ende på utgiftene, og fyrsten betaler.

Det er noe livsbejaende i denne familien med Natasja som midtpunktet. Her er store følelser og mye dramatikk. Man gråter og ler om hverandre. Det er et godt sted å komme til.

 

Familien Bezukhov er ganske annerledes. Vi introduseres for dem når Pierre kommer på besøk til farens dødsleie. Det er bare så vidt han får komme inn, for han er «uekte», men faren har søkt tsaren om å gjøre ham «ekte», og da vil han komme til å arve hele den enorme rikdommen. Her er også snyltere, tanter og fadderbarn som sikler etter å få tak i testamentet slik at Pierre ikke blir eneste arving.

bezukhov

Det er noe mørkt og klamt over dette store huset der den enslige mannen ligger og dør, og de andre driver et kynisk spill i kulissene. Den rene drakampen blir det mellom dem. Men til syvende og sist er det bare Pierre og faren som han aldri har kjent. Pierre har tilbrakt mange år i utlandet og fått sin utdannelse der og kommer nå hjem bare for å ta avskjed med en ukjent far og få en enorm formue rett i hendene. Dette er selve symbolet på en familie totalt uten familiebånd eller samhold. Den rake motsetningen til Rostovs altså.

 

En annen familie er Bolkonskij som består av den gamle fyrst Bolkonskij og hans to barn Andrej og Maria. Her hersker opplysningstiden og forstanden. Fyrsten er pertentlig til det sykelige, streng og oppfarende og vil ikke ha noe av livsglede, poesi eller religion. Alt skal måles etter metermål og andre mål. Hans forakt for alt som syder av liv gjør tilværelsen rent uutholdelig for resten av familien. Det er tydelig at Andrej er preget av dette slik han behandler sin kone og higer etter å komme seg ut i krigen. Det er noe kjølig ved hele ham, og hans ambisjoner er grenseløse. At selvoppofrende Maria har en hard tid i dette huset, er hevet over tvil. Hennes religiøse liv blir også litt skjematisk eller i alle fall tenker hun lite selv, bare følger reglene.

Bolkonskij

Hele atmosfæren i denne familien er preget av kjølighet. Den er med andre ord «lite russisk». Der Rostovene er «large» og varme og følger sine følelser, er Bolkonskij tørr og prinsippfast og totalt fri for følelser og svært preget av vestens forstandstenkning.

 

Vi må også ta med familien Kuragin. Det er en underlig familie med fyrst Kuragin og hans to barn Anatolij og Helene. De er gjennomsyret av falskneri, intrigemakeri og innsmigrende opptreden over for alle. Fyrst Vasilij har lært opp sine barn godt. De klarer å erobre den de har sett seg ut. Toppen nås vel når fyrsten ikke klarer å vente lenger; han har fått datteren til å gjøre kur til stakkars Pierre som ikke skjønner noe av det hele, annet enn at det forventes at han skal fri til den skjønne Helene, men han får seg ikke til å si de rette ordene. De to sitter for seg selv inne i en salong, og alle venter, men ingenting skjer. Da stormer fyrsten inn og utbryter: «Gratulerer! Jeg har hørt den gode nyheten!» Pierre skjønner fortsatt ingenting, men det er nå avgjort: de skal gifte seg, og Pierre går inn i et ulykkelig ekteskap der han blir bedradd fra først stund.

Helen og Anatolij

Det er noe slangeaktig ved denne familien der de snor seg inn på byttet og sklir ut igjen etter å ha laget store bølger og gjort mennesker ulykkelige. Helene får nesten tatt knekken på Pierre, og Anatolij ødelegger forholdet mellom Natasja og Andrej. Men til slutt «får de som fortjent» når Helene tar gift og Anatolij dør en pinefull død i krigen tilgitt i sin siste time av den han har gjort mest ondt, nemlig Andrej.

fyrst Kuragin

Jeg skal ikke påstå at Tolstoj bevisst laget disse familiene for at de skal representere så forskjellige typer, men når man legger dem sammen, er det som om man får et helt univers eller kanskje heller et helt samfunn med alle sine forskjellige avskygninger og mennesketyper. På den måten representerer de hele folket i Russland – eller kanskje hvor som helst?

 

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Film, Russland. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s