Da er søpla plukket opp!


For en måned siden skrev jeg her på bloggen om all den søpla som lå og fløt utenfor COOP midt på Tjøme. Siden den gang har jeg vært der en gang for å se om det var gjort noe med, men det var det ikke. Jeg har forsøkt å appellerer til samvittigheten til de som jobber i butikken to ganger, og hver gang har de sagt at det skal de fikse. Jeg skrev blogginnlegget med bilder av forsøplinga og la på Tjøme kommunes side. Der ble det svart ganske raskt til tross for at det var midt i påsken, og de sa at det skulle de se på og slik kunne de ikke ha det. Så snakket jeg med en representant for MDG på Tjøme, som også «skulle se på det». Det skjedde ingenting.

IMG_4273

I mellomtiden har det vært Strandryddedag, og mange har skrytt av alt de har plukket langs strendene, også i Tjøme kommune. Det er fint, men det er kanskje andre steder det også kunne gjøres noe? Ikke minst på de stedene man går forbi jevnlig?

Det har også vært innlegg i Tønsbergs Blad om et annet sted på Tjøme der plasten fløt like mye som ved COOP. Lurer på om det er blitt ryddet etter oppslaget.

Uansett, i dag var jeg igjen ved COOP, og denne gangen var jeg bestemt på å ta affære selv, om det fortsatt så ut som i påsken. Det gjorde det. Hva gjorde jeg? Først spurte jeg AP folkene som sto utenfor butikken og delte ut røde roser i forbindelse meg valgkampen, om de ville se på forsøpling. De fortsatte med rosene.

IMG_4274

Så gikk jeg inn i butikken og fant en ansatt og spurte om å få noen søppelposer, så skulle jeg plukke opp søpla deres. Han måtte spørre noen andre, men kom med en rull sorte søppelsekker. Da var det bare å begynne å bøye seg og få gratis trim på kjøpet. Jeg dro fram svære søppelposer og plastemballasje i hauger, store deler av pappkartonger, og AP damen med rosene kom og sa hun ville hjelpe meg, så vi brøytet oss inn i busker og mellom tørre greiner og halte ut alt vi kunne å få tak i. Der kom jammen en god del rør og slanger som så ut til å være kastet etter baderomsfornying! Ja, er det først ei fylling, er det liksom legalt å kaste for andre også!

23767_2014_2

Skateparken som ligger rett ved.

Det var vanskelig å komme til noen steder, så jeg skrapet meg opp på greiner og torner, men fikk tak i det meste. Jeg fylte opp en stor søppelsekk, som ble ganske så tung, og hva den andre damen samlet, vet jeg ikke, for da jeg kom ut av buskaset, var hun borte, men det var ryddet og fint der.

Rimi_5693812a

Før butikken ble COOP Extra var den Rimi.

 Da var det bare å sette den tunge søppelsekken ved søppeldunken utenfor butikken og gå inn med restene av sekkene og si ifra. Ikke takk en gang sa den unge mannen, bare tok imot rullen. Jeg forklarte at de måtte sørge for at sekken ble kastet, og håper at de i alle fall klarer det.

Svett og oppkjasa med håret bustete av alle greinene jeg hang fast i, og med klærne flekkete av det våte krattet, var jeg godt fornøyd med jobben.

moutmarka

Fra Moutmarka. Sånn kan det også være på Tjøme.

Det hører med til historien at da jeg gikk fra butikken, bøyde jeg meg for å ta opp litt mer plastikk som lå på asfalten. Da kom en dame forbi som sa: – Ja, her kan du holde på! Jeg går stadig og plukker her, og det er alltid mer. De gjør ingenting i butikken. Hun så på det jeg hadde i hendene og sa: – Du kan ikke dra på det der! Men jeg hadde sporet en søppeldunke rett foran, så jeg beroliget henne med at jeg skulle kaste det der. Etter det tok vi følge nedover veien og snakket videre om forsøplinga på øya og hva vi kunne gjøre med det.. Vi var skjønt enige om at vi alle må ta vår lille del, men at det er helt klart at en butikk har ansvar for å holde det rent rundt seg. Både inne og ute!

 

 

Dette innlegget ble publisert i Økologi og miljø, Lokalsamfunnet. Bokmerk permalenken.

2 svar til Da er søpla plukket opp!

  1. Brit Anne Hestvik sier:

    Flinke, flinke Astrid! Noen ganger må man bare trå til!
    Så også en reportasje fra fuglefjell der fuglene faktisk bruker søpla i redene sine, til stor fare for seg selv og ungene. Trist, trist. Men ble glad av å lese det du forteller. Jeg liker å gå tur i skogen, og da tar jeg med en pose. Det er alltid noe i den når jeg er hjemme igjen….dessverre.

Legg igjen en kommentar

