En dag i St. Petersburg

På søndag kveld satt jeg hjemme og visste at jeg neste morgen skulle ut å reise, fly over til St. Petersburg, min yndlingsby som jeg kjenner så godt. Det skulle være forventning, glede, spenning og tilfredshet. Men jeg så på været som var det verst tenkelige for årstiden: storm i vindkastene og pøsende regnvær. Og jeg skulle opp i fly! Som jeg hater å fly! Det er en ren lidelse, men jeg har trosset redselen mange ganger, så også nå.

Kirken på blodet der Aleksander II ble drept i 1881

Så er det å pakke kofferten, vite at den skal bæres ned trapper og opp på toget. Det kjennes som alt er bare tungt, og hvorfor gjør jeg egentlig dette? Jo, jeg har et oppdrag, og jeg skal vise frem det stedet jeg er så glad i.

Tenk om jeg bare kunne være hjemme! Våkne opp til min vanlige frokost, gå mine vanlige turer, treffe de samme folkene, og ikke måtte anstrenge seg så mye!

Slik tenker jeg der jeg sitter kvelden før avreise. Sånn var det ikke før.

Jeg vet at når jeg endelig er fremme, er det fint, men den reisedagen er en større og større bøyg for hvert år.

Flyturen går fint. Riktignok er det litt turbulens, men det tar jo bare 1 time 45 minutter, så det går an å holde ut.

Moika kanalen

Så er vi fremme. Vi blir møtt på flyplassen som vanlig, må ha to taxier siden vi er seks mennesker. Sjåføren er fra Sentral-Asia et sted og snakker russisk med kraftig aksent, men han blir taus når jeg spør hvor han kommer fra. Det vil han ikke snakke om. Han snakker i telefon og taster, og jeg spør om ikke det er forbudt å gjøre mens man kjører. Da blir han igjen taus.

Hotellet er det samme som det har vært de siste 3-4 årene: Moika 5 en liten spasertur fra Vinterpalasset langs Moika kanalen. Mer sentralt kan det nesten ikke bli.

Jeg som har drømt om å oppholde meg her i byen i lengre tid når jeg blir pensjonist. Og blir det bare en tur på en snau uke før jeg vil hjem igjen. Forstår det ikke.

Den første kvelden skal vi på en hyggelig restaurant som heter «Teplo» som betyr «Varmt», men hyggelig varmt altså, koselig nærmest.

Russisk-norske MJ fans i St. Petersburg

En av mine mange Michael Jackson venner har bestilt bord til oss, så der er vi ventet.

Vi spaserer forbi Vinterpalasset og står ute på Slottsplassen og beundrer Aleksandersøylen og Generalstaben som omkranser plassen. Det er storslagent, og jeg forsøker å se det med nye øyne. Admiralitetets gullspir glitrer høyt over oss, og Isakkatedralen hvelver sin store kuppel på den andre siden av gaten. Trafikken er tett. Vi skimter Neva og Vasilijøya. Vi går forbi hotell Astoria der poeten Jesenin tok sitt liv. Det regner lett, og vi er straks fremme.

Det blir en hyggelig kveld med kjente og ukjente. Et par til fra MJ kretsen dukker opp. Det blir borsj og bokhvete, biff stroganoff og russisk øl. Det er fullt i lokalet, og folk snakker på alle tungemål. Greit med engelsk til kelnerne her. De er unge og moderne.

Vi er hjemme på hotellet igjen godt før midnatt, så det kan bli en god natts søvn.

Neste morgen er det frokost med grøt og salat. Noen må ha sin kaffe mens andre sverger til te eller vann.

Formiddagen er avsatt til innkjøp av sjal. Den lille spesialbutikken rett overfor inngangen til metrostasjonen Admiralteiskaja er vårt mål. Damen i kasse, som er fra Kazakhstan, kjenner meg igjen fra i fjor og er like geskjeftig og streng. Her skal hun ikke ha noe slinger i valsen eller rot i sjalene! Hun haler frem forskjellige farger og mønstre på vår oppfordring, og bunken på disken vokser. Hun viser oss hvordan de nå har satt inn et merke for å stoppe kineserne kopiering.

Svært fornøyde og temmelig svette går vi derfra. Nå er det en liten snipp av Nevskij Prospekt for å fortelle om Litteraturkafeen der Tsjaikovskij ble matforgiftet, Pusjkin satt siste kvelden av sitt liv før han døde i en duell dagen etter, Dostojevskij ble arrestert som en av Petrasjevskij kretsen og jeg traff Charlie Watts fra Rolling Stones for noen år siden. Vi ser også den store bokhandelen Dom Knigi på vår vei. Den bygningen i jugend stil som ble bygget for Zingerfirmaet på begynnelsen av 1900-tallet, og videre ser vi Kazankatedralen der den undergjørende ikonen Kazanmoderen befinner seg.

kveru0267s

Dom Knigi

Vi går rett til vegetarkafeen Ukrop der vi skal ha en bedre lunsj. Rett utenfor står Gogol innhyllet i sin kappe, og det er god plass i lokalet. Igjen en ung og moderne stab som snakker bra engelsk.

Vegankake av solbær

På vei tilbake til hotellet går vi innom Filharmonien og får billetter til en konsert på kvelden. Det blir også anledning til en tur innom Mikhailovskij teatret der vi får billetter til neste dag: balletten Don Quijote, og vi får plasser på første balkong rett ved siden av tsarlosjen. Bedre kan det neppe bli!

Det blir tid til en hvil på hotellet før vi går til den georgiske naborestauranten der vi har bestilt bord. Georgierne har god mat! La det være sagt med en gang. Vi får et digert fat med mye forskjellig kjøtt som er grillet etter alle kunstens regler, et par tallerkener salat og et slags ostebrød som ligner på pizza. Det smaker fortreffelig, og stemningen blir deretter.

På georgisk restaurant

Mette og fornøyde går vi til Filharmoniens store sal med sine gedigne lysekroner og hvite søyler. Der kommer det store orkesteret på scenen, Andrejevorkesteret som vi hørte i fjor også. Scenen full av balalaikaer, og i år spiller de forskjellige småstykker, mest folkesanger fra forskjellige kanter, gjerne med en solist eller to. Hver gang et stykke er slutt kommer en dame inn med blomster til solistene. En gang er det to solister, men bare den ene får blomster, for den andre har fått før. Damen på stolen ved siden av meg reagerer og lener seg mot meg: «Bare én får blomster! Det er ikke pent.» Jeg forklarer at den andre har fått allerede, men hun mener det allikevel ikke er pent gjort.

Filharmoniens store sal.

Etter begeistret klapping og en trengsel ved garderoben for å få tak i jakke og paraply vandrer vi tilbake til hotellet. En intens dag er over.

Dagen etter er det rett til Det Russiske Museet etter frokost. Det er et must når man er i St. Petersburg. Russisk kunst ser man ikke mye av rundt omkrig i verden. Det er hit man må. Først kommer ikonene, de vakreste man kan tenke seg med erkeengler og helgener, apostler og madonnaer. Derfra går det over til portretter av tsarer og adelsmenn med Peter den store som den absolutte yndling. Så kommer mytologien og bibelhistorien og havbildene til Aivazovskij. Så kommer folkelivsbildene med interiør og hverdagshendelser, og etter hvert får vi bonderomantikk og realisme. Rommene med Repins bilder er høydepunktet før vi slitne daler ned på cafeen med en salat og en kopp kaffe.

state-russian-museum-in-st-petersburg

Det Russiske Museum.

state-russian-museum

Repin: Pramdragerne ved Volga

Russian-Studies-in-St_Petersburg-and-Moscow-Russian-Museum-Repin

Brevet til sultanen

Ettermiddagen tilbringer vi på Gostinnyj Dvor der vi finner både mongolsk kashmir, sko, uzbekisk keramikk og en ny ryggsekk til meg. Alt til nedsatt pris, men du verden så sliten man blir i bena! Enda et kafebesøk blir det før vi er tilbake på hotellet, og de andre må gjøre seg klar til ballett. Jeg har hjemmekveld for å kunne skrive.

21155672-ST-PETERSBURG-RUSSIA-JUN-26-Top-view-of-the-Metro-and-mall-Gostiny-Dvor-on-Nevsky-Prospect-Jun-26-20-Stock-Photo

Gostinnyj Dvor, det gamle handelshuset

Nok en dag er gått i byen ved Neva. Like vakker og majestetisk er den, like fargesprakende og monumental. Statuene vi har gått forbi har blitt kommentert og beundret: Gogol i sin kappe som er reist av en venneforening på 90-tallet, Kutuzov foran Kazakatedralen der han ruver i kraft av sin seier over Napoleon, Pusjkin på Kunstplassen som strekker ut en hånd mot byen, Bronserytteren på bredden av Neva med slangen som jager ham, alt forteller en historie.

arts-square

Pusjkin på Kunstplassen

Det er som å vasse i historie å være i denne byen. Jeg vet det jo, og jeg opplever det igjen og kan formidle det til andre. Når vi kommer hjem, er vi inspirert til å lese videre, sette oss inn i mer for å tilfredsstille vår nysgjerrighet.

Takk for at jeg dro.

Dette innlegget ble publisert i Reiser, Russland. Bokmerk permalenken.

4 svar til En dag i St. Petersburg

1. Det høres så spennende ut Astrid!

2. Renate sier:

Oi, nå kom jeg på en restaurant jeg skulle anbefale det før du dro. Er i allefall ute i god tid før neste tur om ikke annet. Auroville, en fantastisk indisk vegansk restaurant som ligger rett ved Shpaljernaja. Sopp-shashlykene deres er noe av det beste jeg har spist i Russland. Det var vennene våre som viste meg den første gang.

3. Reidun Antonsen sier:

Nå har jeg vært i St. Petersburg sjøl om jeg sitter i stua mi i Tønsberg med brukket bekken. Har gode minner derfra. Takk for turen, Astrid!