Men papiravisa var ikke død!


I går kom det en artig nyhet fra Brasil; Jornal de Brasil kom ut med en papirutgave etter åtte år som ren nettavis! Det ble en stor suksess, sies det. Avisa solgte 40.000 eks. på få timer. Er dette en tendens eller bare et tilfelle? Det vil vise seg.

Vi som optimistisk nettopp har startet opp tidsskriftet KULT i Tønsberg, satser nettopp på papirutgave, et blad man kan sitte med i hendene og lese uten skjerm. Det er en stor forskjell. Godstolen blir ekstra god med et godt papirblad å holde i.

IMG_4495

Første nummer av det nye KULT som kom høsten 2017

Det er moro, men svært arbeidskrevende å lage blad! Læringskurven er bratt. For det er ikke bare å skrive, redigere og lese korrektur. Nei, det er bilder som skal finnes og godkjennes, det er kontakten til skribentene, det er antall sider og tegn som skal stemme og masse mer. Særlig er selve administrasjonen utfordrende! Når bladet endelig er trykt, skal det ut til abonnentene. Har vi fått riktig adresse? Har vi returadresse om noe skulle gå galt? Hva koster det i posten? Og posten er nettopp lagt om til post i butikk, så  de som arbeider der er slettes ikke oppdatert på porto og masseutsendelse og hva og hvordan, så det tar timer med telefoner, oppmøte for samtaler og spørsmål før det kanskje endelig er på plass.

Så skal det være en bankkonto og en VIPPS konto som folk kan betale inn på, og kommer navn og adresse opp da? Nei, da må det en ekstra mail til for at vi skal få adressen på abonnementslista.

Så er det annonsører, og de skal ha faktura, og noen må føre regnskap og holde styr på økonomien. Og annonsører og abonnenter er ikke nok for å holde dette flytende, så det må søkes penger. Hvilke fond har vi som er aktuelle? Hvordan skal søknaden settes opp? Masse tid brukes på å skrive søknad. Noen uker senere kommer avslaget. På’n igjen!

Så må vi finne utsalgssteder. Hvem vil selge det? Fint hvis de er litt dedikerte, for da kan de promotere det, og da blir det solgt. Ikke hvis det bare settes i en hylle sammen med mye annet. Og da trengs det tid for å snakke med butikken, forklare, overbevise og promotere. Noen lytter, andre er ikke interessert.

27867667_1183528128450222_6001802909699602136_n

Andre utgave av nye KULT: 1-2018. Nå kjører vi 4 nummer i året!

Så inviterer vi til slippfest der nummeret skal presenteres, de lokale mediene kontaktes, og så er det å håpe på at noen vil skrive om oss, hjelpe til å gjøre oss kjent. Så må vi sende ut invitasjoner, oppfordringer og spørsmål: kommer du? Vil du abonnere?

Langsomt tikker de første abonnentene inn, lista blir lenger, og optimismen stiger igjen.

Langsomt blir allting til….

Dette innlegget ble publisert i De som vil noe mer, Film, Lokalsamfunnet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s