En etisk bank?


Cultura_bank_logo_RGB2

Vi er vel ikke veldig vant med å tenke etikk og moral i forbindelse med bank. De banker vi kjenner til, er heller suspekte, for hva bruker de pengene våre til?

En gang for lenge siden ble jeg spurt i banken om jeg ville investere i noen fond som de hadde kampanje for akkurat da. Jeg spurte så hva de pengene ble satt i, og det visste ikke den ansatte, men hun gikk pliktskyldigst  og undersøkte og kom smilende tilbake og fortalte stolt at de ble satt inn i store amerikanske selskaper som Coca Cola og McDonalds, altså veldig trygt. «Ja, det var det jeg tenkte, svarte jeg, og jeg er ikke interessert i å støtte dem». Jeg så på ansiktsuttrykket hennes at hun ikke forsto en liten flik en gang  av hvordan jeg tenkte…. Nei, da så.

Lars Hektoen er sjef i Cultura bank

Lars Hektoen er sjef i Cultura bank

Det var omtrent på den tiden at jeg ble oppmerksom på Cultura Sparebank, eller jeg visste om den før det ble bank og bare var et lånesamvirke. Men så snart det ble bank av det i 1996, var jeg aktivt inne med penger der. Det kjentes så befriende å vite at de pengene jeg tjente på boken jeg hadde gitt ut noen år før, gikk til å finansiere økologisk jordbruk, sosiale institusjoner eller annen bærekraftig virksomhet.

Cultura Bank er den eneste banken i sitt slag i Norge. De har 5000 brukere, og var lenge den minste banken i Norge, men er visst nå blitt den nestminste. Med ca. 600 millioner i forvaltningskapital skjønner vi at det ikke er store greiene. Men de gjør en stor forskjell for en god del mennesker som har fått lån til å bygge opp en skole, en institusjon, et verksted,, en arbeidsplass eller altså et økologisk jordbruk.

pengevirke-2012-4-forside_liten

Det er full gjennomsiktighet i banken, så du vet hva pengene blir brukt til, og det gir bedre nattesøvn å vite at man med sine små sparepenger er med på å bygge opp noe allmennyttig. De gir også ut et kvartalsblad som heter Pengevirke, og det er alltid gøy å lese. Der står det om prosjekter som har fått lån, artikler om diverse økonomiske spørsmål, og tankegangen er veldig annerledes enn man ellers støter på innenfor dette tema. Det er oppløftende lesning.

gls_bank

Det er også en slik bank i Danmark som heter Mercur og i Sverige er det Ekobank. Moderbanken til dem alle er GLS bank i Bochum i Tyskland som har holdt på i 40 år mens Cultura bare er 17 år gammel. Sammen med et 30-talls banker i verden danner de Global Alliance for Banking on Values.

gabv-logo

Deres mål er: «to touch the lives of one billion people with sustainable banking within 2020».

Emisjon%20webbanner%20222x300

Det er ikke noe lite mål! Men så er det også spennende å følge utviklingen til disse bankene og se hva de kan gjøre for en bærekraftig utvikling. Måtte de nå sitt mål!

https://www.cultura.no/

http://www.gabv.org/

Dette innlegget ble publisert i Økologi og miljø. Bokmerk permalenken.

2 svar til En etisk bank?

  1. beata sier:

    LOOKING FOR PARTNERS
    best regards
    we are eco-friendly organization working with youth and local population
    for past 2 years we organized EKO-FEST – local event promoting music/arts/theater and eco-issues
    This year, we are planning bigger festival including the info about nuclear plants as our government is planning to built some of them in Poland in spite of public disapproval.
    Please let me know if you could help us find partners for our artistic/eco projects involving youth.
    Thanks a lot,
    Beata
    http://justlanded.bandcamp.com/track/solar-power

    • I’m afraid I can not help you very much With this. I think you should contact the green party here in Norway. Or some organisation for Young People like «Fremtiden i våre hender». Thet is an organisation. I am just a private person. Good Luck With Your work!

Legg igjen en kommentar